Een Burn-out herkennen

Emotioneel, fysiek en mentaal uitgeput, zo herken je een burn-out. Zowel de symptomen als de oorzaken kunnen echter zeer divers en individueel verschillend zijn. Een aantal tekenen wijzen er wel op dat een burn-out wel degelijk serieus moet worden genomen.

stress.jpg

Er bestaat geen uniforme definitie voor een burn-out. Het fenomeen wordt meestal beschreven als een toestand van complete uitputting. Dit kan zich zowel emotioneel als mentaal manifesteren. Chronische overbelasting, stress, innerlijke onrust en uitputting zijn slechts enkele van de mogelijke symptomen.

Wat zijn de symptomen?

 

Lichamelijke symptomen

Lichamelijk kan een burn-out zich laten merken door vermoeidheid, futloosheid, duizeligheid, stramme spieren in de schouders, nek of rug, een knoop in je maag, last van je spijsvertering, hartkloppingen, hyperventilatie of aanhoudende hoofdpijn. Ook slaapproblemen zijn veelvoorkomend.

Psychische en emotionele symptomen

Je kan je erg vergeetachtig voelen, je kan je moeilijker concentreren en je begint plots vaker fouten te maken. Je voelt je cynisch en gefrustreerd en je kan bij momenten erg emotioneel zijn. Twijfel, onzekerheid en een gevoel van falen kan de kop op steken. Ook seksuele problemen en algemene lusteloosheid kunnen een teken aan de wand zijn. Je hebt lak aan wat er rondom jou gebeurt. En veelal voel je een grote weerstand bij alle thema’s rond je werk.

Naast de diverse lichamelijke en psychische signalen zijn er drie algemene kenmerken te onderscheiden:

  • Je voelt je uitgeblust op emotioneel vlak.

  • Als de burn-out aanhoudt krijg je last van depersonalisatie. Je hebt het gevoel dat je buiten de werkelijkheid begint te staan.

  • Je hebt het gevoel dat je minder competent bent en je zelfbeeld neemt een duik.

 

Wat kan je doen?

Als je verschillende symptomen bij jezelf herkent, doe je er goed aan contact op te nemen.

 

Therapie kan je helpen je bewust te worden van het probleem en van de oorzaken ervan, zodat je de weg vindt naar een evenwichtiger leven. Door de oorzaken bij de wortel aan te pakken leer je in eerste instantie hoe je omgaat met je burnout. Daarnaast krijg je technieken aangeleerd om sterker te staan. Je leert hoe je stress kan verminderen om dezelfde problemen in de toekomst constructief aan te pakken.

 

Assertiviteitstraining geeft je een goede basis voor gezonde zelfzorg.

Daarnaast kan je in therapie onderzoeken wat je kan doen om de arbeidsfactoren aan te pakken. Soms is een gesprek met een leidinggevende nodig of is een kleine aanpassing in je takenpakket voldoende.

 

Ook loopbaanbegeleiding kan verheldering brengen bij een burnout. Je kijkt samen naar wat je behoeften en wensen zijn in je huidige of nieuwe job en je krijgt meer inzicht in wat er voorheen fout liep. Een jobcoach kan je hier meer info over geven.